transportation
交通
February 1st, 2021
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交通
February 1st, 2021
大宮公園駅
May 5th, 2016
大宮駅から2駅目の東武大宮公園駅の駅舎の建て替え。旧駅舎のイメージを継承して屋根のある平屋の駅舎とした。
駅前には大きなヒマラヤスギがあり、その木が駅のロータリーの中心となるように配棟した。
駅周辺には様々な文化施設があり、それらの観光の拠点となるようインフォメーションスペースを設けている。屋根は天然スレート、軒は木、壁は煉瓦タイルと素材に特徴があるが、駅周辺にある様々な文化施設から素材のイメージを引用して地域に馴染んた建物を目指した。
The rebuilding of the Omiya-koen Station building.
The one-story station building inheriting the former’s architecture style was designed and placed to work as a hub of tourism and be a part of a traffic circle surrounding a notable Himalayan Cedar tree, which has been popular among the locals for a long time.
The details finished with specifically picked materials for the building, such as a slated roof, eaves with wood panels and brick tiles walls, were mostly derived from the surrounding institutions for it to blend in the local environment smoothly.
photograph: スズキスタジオ Suzuki Studio
information:
竣工年:2016年4月
所在地:埼玉県さいたま市
用途: 駅舎
建築面積:376 m²
延床面積:227 m²
階:地上1階
構造:RC造一部S造
award:
2017年度鉄道建築協会賞 入選 (一般社団法人 鉄道建築協会)
information:
year: 2016/4
location: Saitama, Japan
building type: Station
BA: 376 m²
GFA: 227 m²
floor: 1F
structure: RC/S
award:
The Association of Railway Architects Award 2017 (Association of Railway Architects)
JR長野駅 善光寺口
March 1st, 2015
北陸新幹線延伸に合わせたJR長野駅の再開発計画。
駅全体の再開発コンセプト、駅ビルのファサード及びコンコースのデザインを担当した。
地場産の杉材による全幅140mの大庇、列柱を計画、善光寺を有する都市、長野らしさを表現するとともに、さまざまなイベントと連動し、時節に応じて装いを変えるファサードを実現した。
また、駅を長野の街づくりの拠点と位置づけ、善光寺参道の起点として、駅の再開発が門前町長野の街全体の賑わいにつながることを意図した。
民間所有の駅ビルと公共所有の大庇を一体的に整備する試みは、先進的な事例として特筆すべきものとなっている。
Redevelopment of JR Nagano station to meet the demand urged by the extension of the Hokuriku shinkansen railway line.
Sakakura Associates took charge of the overall theme of the redevelopment for the whole station, the facade of the station building and the design of its concourses.
Giving the station a role of the center of vitalizations for the local area, the renewal was planned to conduces a great prosperity on the temple town as the starting point of the approach to Zenkoji temple.
An eave of 140m in length and a series of columns, both are made of cedar which is a local specialty of Nagano, create the characteristic facade which gets decorated differently on seasonal occasions and depicts the Nagano’s local tradition. Additionally, it is a remarkable example of co-owning one large eave between a public facility and a private company.
photograph: Sakakura Associates
JR長野駅 善光寺口 information: awards: press: |
JR Nagano Station Building Zenkoji Gate information: awards: press: |
経堂コルティ
February 28th, 2011
小田急の商業施設“コルティ”の成城に次ぐ二作目。
「経堂駅」前にあったスーパーマーケットの建替えとして計画された。
成城と同様に自然・街・駅・商業の融合した心地よい都市建築を求め、ここでは避難階段を積極的に空間化している。
The second building in the CORTY group of commercial facilities for the Odakyu railway line, following on the facility for Seijogakuen-mae Station.
It was planned as a replacement for the supermarket that formerly occupied in front of the Kyodo Station.
Like the Seijo facility, it proposes an attractive blend of nature, town, station, and retail.
The emergency stairs are approached as an element that adds spatial value.
这是继小田急的商业设施“CORTY”的成城之后的第二部作品。
作为“经堂站”前的超市重建计划。和成城一样,追求自然、街道、车站、商业融为一体的舒适都市建筑,这里的避难楼梯也被积极地空间化了。
photograph: クドウフォト / Kudou Photo
information:
竣工年: 2011年
所在地: 東京都 世田谷区
用途: 商業施設 (駅前ビル)
建築面積: 5,433 m²
延床面積: 15,650 m²
階: 地上4階
構造: S造
collaboration:
大和小田急建設
press:
近代建築 2012/01
日本建築学会 建築雑誌増刊 作品選集 2013
SC JAPAN TODAY 2011/06
SC JAPAN TODAY 2011/05
国际新建筑 INA International New Architecture Volume3 江苏人民出版社 2012/12
information:
year: 2011
location: Tokyo, Japan
building type: Commercial Facilities ( Station building)
BA: 5,433 m²
GFA: 15,650 m²
floor: 4F
structure:S
collaboration:
Daiwa Odakyu Construction
press :
KINDAI KENCHIKU 2012/01
AIJ Selected Architectural Designs 2013
SC JAPAN TODAY 2011/06
SC JAPAN TODAY 2011/05
INA International New Architecture Volume3 江苏人民出版社 2012/12
SEIJO CORTY |
小田急新宿駅リニューアル
February 27th, 2011
新宿駅西口から南口へ至る小田急エリア全体のリニューアル。
利用者動線を見直しカフェなどのアメニティ施設を再配置、エリアを特徴づけるデザインモチーフとして、箱根をイメージさせる柔らかな素材をガラスで覆った柱などが採用された。
information:
竣工年: 2007-2011年
所在地: 東京都 新宿区
用途:駅コンコース
(photograph)
竹中工務店総務部総務課写真室:1,2,4
スタジオバウハウス:3
坂倉建築研究所:5
Comprehensive renewal of the Odakyu area from the west exit to the south exit of Shinjyuku Station in Tokyo.
User circulation was reviewed to relocate cafes and other amenities.
As an image motif to characterize the area, the renovation adopted glass covered pillars clad in a soft material reminiscent of the resort area of Hakone.
information:
year: 2007-2011
location: Tokyo, Japan
building type: Concourse
(photograph)
Takenaka Corporation:1,2,4
Studio BAUHAUS:3
Sakakura Associates:5
近鉄奈良ターミナルビル
March 18th, 2009
奈良遷都1300年に合わせ、1970年竣工の駅ビルの耐震補強と改装を実施。
広場に面する東側ファサードを全面ガラスとし、全体の塗装色も明るくしてイメージを一新した。
information:
竣工年: 1970/2009年
所在地: 奈良県 奈良市
用途: 駅ビル (事務所(旧ホテル)/展示場/店舗)
延床面積: 6,617 m²
階: 地上8階、地下1階、棟屋3階
構造: S造+SRC造
(photograph)
SS東京
In commemoration of the 1300th anniversary of the transfer of the national capital to the city of Nara, renovation and seismic reinforcement of a station building completed in 1970.
The east side facade facing the plaza was completely glazed, and the area was given a new image by repainting in brighter colors.
information:
year: 1970/2009
location: Nara, Japan
building type: Station building (Office / Exhibition hall / Shop)
GFA: 6,617 m²
floor: 8F/B1F Penthouse3F
structure: S+SRC
(photograph)
SS Tokyo
名古屋近鉄ターミナルビル
February 28th, 2007
名古屋駅前周辺の再開発に合わせて1966年竣工の駅ビルを改装。
当初からのダブルスキンを利用して照明とサインを組み込み、ファサードを一新した。
Renovation of a terminal building completed in 1966, in conjunction with redevelopment of the area around Nagoya Station.
The facade was renovated, incorporating lighting and signage while using the original double skin.
photograph: Archi Photo KATO アーキフォトKATO
information:
竣工年: 1966/2007年
所在地: 愛知県 名古屋市
用途: 駅コンコース / 駐車場 / 店舗(近鉄百貨店名古屋店/ 近鉄パッセ)
建築面積: 1,590 m²
延床面積: 20,126 m²
階: 地上10階、地下3階、棟屋3階
構造: SRC造+S造
press:
新建築 1967/03
information:
year: 1966/2007
location: Aichi, Japan
building type: Station Concourse / Parking / Shop (Kintetsu Pass’e)
BA: 1,590 m²
GFA: 20,126 m²
floor: 10F/B3F Penthouse3F
structure: SRC+S
press:
SHINKENCHIKU 1967/03
成城コルティ
February 28th, 2006
小田急線連続立体交差事業によって地下化された「成城学園前駅」の上部に計画された商業施設。
自然・街・駅・商業が融合した心地よい都市建築のあり方を模索した。
施設名称“CORTY=街の中庭”はそんなコンセプトからきている。
As part of the multi-level junction project of the Odakyu railway line, the boarding platforms of the Seijogakuen-mae Station were moved underground.
SEIJO CORTY is a commercial facility located above the underground station.
It is an attractive blend of nature, town, station, and retail that proposes a new model for urban architecture.
The name of the facility, CORTY, is a reference to a courtyard in the city.
photograph: SS東京 / SS Tokyo
information:
竣工年: 2006年
所在地: 東京都 世田谷区
用途: 商業施設(駅ビル)
建築面積: 7,951 m²
延床面積: 16,942 m²
階: 地上4階、地下1階
構造: S造一部RC造
collaboration:
小田急建設
award:
照明学会照明普及賞 (2006)
press:
商店建築 2007/05
日本建築学会 建築雑誌増刊 作品選集 2010
SC JAPAN TODAY 2007/01-02
国際新建築 International New Architecture Volume3 江蘇人民出版社 2012/12 (上海)
information:
year: 2006
location: Tokyo, Japan
building type: Commercial Facilities (Station building)
BA: 7,951 m²
GFA: 16,942 m²
floor: 4F/B1F
structure: S/RC
collaboration:
Daiwa Odakyu Construction
award:
Lighting Installation Award (2006)
press:
SHOTENKENCHIKU 2007/05
AIJ Selected Architectural Designs 2010
SC JAPAN TODAY 2007/01-02
International New Architecture Volume3 2012/12 (Shanghai)
KYODO CORTY |
JRセントラルタワーズ
February 28th, 1999
東海道新幹線を軸とした国内経済活動の中枢を担うJR東海の本拠地JR名古屋駅に建つ超高層複合施設。
駅施設、百貨店等からなる基壇部の上に、ホテル、オフィスの二つのタワーがそびえる。
21世紀の名古屋を象徴するランドマークとなるよう計画した。
An ultra-high-rise mixed-use building at Nagoya Station, home base of the Japan Railway Tokai Shinkansen high-speed lines and other rail lines serving the core areas of Japan’s domestic economy.
At the base of the building are station facilities, a department store, and other services. Rising above are two towers containing a hotel and offices.
The facility is a landmark in 21st-century Nagoya.
本项目是JR东海基地的名古屋站建设的超高层综合设施。以东海道新干线为核心,担负着国内经济活动的重任。
在由车站设施、百货商店等构成的底座上,耸立着酒店楼和办公楼的两座超高层塔。成为象征21世纪名古屋的地标性建筑。
photograph:
Kawasumi Kenji Kobayashi Photo Office(1-4), Center Photo(5-7)
川澄・小林建築写真事務所(1-4), センターフォト(5-7)
information:
竣工年: 1999年
所在地: 愛知県名古屋市
用途: (駅) / 百貨店 / ホテル / 事務所 / 駐車場
建築面積: 18,220 m²
延床面積: 410,000 m²
階: RC造+S造
構造: 地上54階、地下3階
collaboration:
KPF
JR東海
大成建設
press:
新建築 2000/04
a+u 1996/06
近代建築 2000/04
日経アーキテクチュア 2000/04/03
商店建築 2000/02
ショッピングセンター 2000/07
鉄道建築ニュース 2000/08
awards:
第43回建築業協会賞 2002
第32回中部建築賞 2000
第17回名古屋市都市景観賞 2000
第8回愛知まちなみ建築賞 (2000)
Good Design Award 2001
鉄道建築協会賞特別賞
照明普及賞
information:
year: 1999
location: Aichi, Japan
building type: (Station) / Department Store / Hotel / Office / Parking
BA: 18,220 m²
GFA: 410,000 m²
floor: 54F/B3F
structure:RC+S
collaboration:
Kohn Pedersen Fox Associates
Central Japan Railway Company(JR Central)
Taisei Corporation
press:
SHINKENCHIKU 2000/04
a+u 1996/06
KINDAIKENCHIKU 2000/04
NIKKEI ARCHITECTURE 2000/04/03
SHOTENKENCHIKU 2000/02
SHOPPING CENTER 2000/07
RAILWAY ARCHITECTURE NEWS 2000/08
awards:
43rd Building Contractors Society Prize 2002
32nd Chubu Architecture Award 2000
17th Nagoya City Urban Landscape Award 2000
8th Aichi Prefecture Urban Design Architecture Award (2000)
Good Design Award 2001
Association of Railway Architects Award, Special Prize
Lighting Installation Award
information:
完成 : 1999年
地址 : 爱知县名古屋市
用途 : 车站,百货商店,酒店,事务所,停车场
建筑面积 : 18220平米
总建筑面积 : 410万平米
规模 : 地上54层,地下3层
结构 : RC造+S造
collaboration:
Kohn Pedersen Fox Associates
JR东海
大成建设
press:
新建筑 2000/04
a+u 1996/06
近代建筑 2000/04
日経Architecture 2000/04/03
商店建筑 2000/02
SHOPPING CENTER 2000/07
铁道建筑NEWS 2000/08
awards:
第四十三建筑业协会奖 (BCS奖) 2002
第三十二届中部建筑奖 2000
第17届名古屋市都市景观奖 2000
第八届爱知城市景观建筑奖 (2000)
Good Design Award 2001
铁路建筑协会奖2000 特别奖
照明学会照明普及奖 2000
小田急サザンタワー・新宿サザンテラス
February 28th, 1998
photograph: Studio Sawada
小田急デパート-モザイク坂-小田急新宿ミロード-新宿サザンテラス-小田急サザンタワーと連なる施設郡は1973年に提案を行った「大通り構想」に基づくものである。
最南端に位置する小田急サザンタワーは、低層部が店舗、中層部が事務所、高層部がホテルである超高層建築。
新宿サザンテラスは小田 急線の上部に構築された人工地盤上に店舗などを配し、新宿駅南口に大きな人々の流れを生んでいる。
The series of facilities from the Odakyu Department Store through Mosaic Street, Odakyu Shinjuku Mylord, Shinjuku Southern Terrace and Odakyu Southern Tower was planned in the 1973 “Boulevard Concept”.
Odakyu Southern Tower is located at the southern edge of this concept.
It is an ultra-high-rise building with the low-rise section housing retail, the middle section offices, and the upper section a hotel.
Shinjuku Southern Terrace is a artificial ground over the Odakyu railway lines and houses retail and other functions.
It has created a large stream of pedestrian traffic from the southern exit of Shinjuku Station.
photograph: Studio Sawada
Odakyu Southern Tower / Shinjuku Southern Terrace
小田急サザンタワー・新宿サザンテラス
information: 竣工: 1998年 所在地: 東京都渋谷区 用途: ホテル / 店舗 / 駐車場 建築面積: 3,773 m² 延床面積: 79,561 m² 階: 地上36階、地下4階 構造: SRC造+S造+RC造 collaboration: |
information: year: 1998 location: Tokyo, Japan building type: Hotel / Shop / Parking BA: 3,773 m² GFA: 79,561 m² floor: 36F/B4F structure: SRC+S+RC collaboration: Taisei Corporation Daiwa Odakyu Construction award: 40th Building Contractors Society Prize, Special Prize (1999) The Townscape Award 1999 – Landscape Development Case Section “Shinjuku Station South Gate Area” press: SHINKENCHIKU 1998/05 KINDAIKENCHIKU 1998/06 NIKKEI ARCHITECTURE 1998/06/08 SD 1999/08 ZOKEI (Community & Urban Design) No.17 1998/10 AIJ Selected Architectural Designs 2001 |
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West Plaza of Shinjuku Station and Parking Lots |
Shinjuku Station West Building and Odakyu Department Store |
Odakyu Shinjuku MYLORD |
Shinjuku Southern Terrace |
Hotel Century Odakyu Southern Tower |
小田急新宿ミロード + モザイク通り
February 28th, 1984
photograph: スタジオバウハウス Studio BAUHAUS
新宿駅南口に位置する複合商業施設。
小田急線駅舎の上部利用を含めた複雑な与条件に対して、西口からの人々の流れを内包しながらもシンプルな形態に集約することで、都市に開かれた建築となっている。
A mixed-use commercial building at the south exit of Shinjuku Station in Tokyo.
It complies with the complex conditions of the site, including use of the space over the Odakyu Railway station.
While receiving the flow of people from the west exit, it is resolved into a simple form that is open to the city.
Photograph: SS東京 SS Tokyo
photograph: スタジオバウハウス Studio BAUHAUS
information: 竣工年: 1984年 所在地: 東京都新宿区 用途: 百貨店 延床面積: 20,058 m² 階: 地上11階地下2階 構造: SRC造 collaboration: 竹中工務店 小田急建設 award: 商環境デザイン賞 奨励賞 press: 新建築 1985/02 ショッピングセンター 1985/02 |
information: year: 1984 location: Tokyo, Japan building type: Department Store GFA: 20,058 m² floor: 2F structure: SRC collaboration: Takenaka Corporation Daiwa Odakyu Construction award: JCD Design Award, Encouragement Prize press: SHINKENCHIKU 1985/02 SHOPPING CENTER 1985/02 |
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新宿駅西口ビル・小田急百貨店本館
November 8th, 1970
photograph: 吉村行雄写真事務所 Yoshimura Yukio Photography Office
新宿西口広場建設に合わせ計画された、駅および鉄道の軌道上を立体的に活用した商業建築物である。
外観はアルミのプレス成型パネルが使われており、建築主も設計者も異なる隣接するビルも同一のファサードとすることで西口広場とともに印象的な駅前空間を生み出している。
Planned together with the West Plaza of Shinjuku Station, a commercial building to utilize the space above the station and railway lines.The exterior uses pressed aluminum panels for a uniform facade with the neighboring building, built by a different owner and designer. Together with the West Plaza, the result is an impressive public space for Shinjuku Station.
photograph: 新建築社写真部 荒井政夫 Shinkentiku-sha Photo Department Masao Arai
photograph: 中村保 Tamotsu Nakamura
Shinjuku Station West Building and Odakyu Department Store
新宿駅西口ビル・小田急百貨店本館
information: 竣工年: 1967年 所在地: 東京都 新宿区 用途: 駅 / 百貨店 建築面積: 6,206 m² 延床面積: 69,630 m² 階: 地上14階、地下2階 構造: SRC造 press: |
information: year: 1967 location: Tokyo, Japan building type: Station / Department Store BA: 6,206 m² GFA: 69,630 m² floor: 14F/B2F structure: SRC press: |
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新宿西口広場及び駐車場
November 7th, 1970
新宿副都心に集中する様々な交通機関の利用者と、日々膨張する駅周辺の流動人口に対応することを目的として新宿西口広場が計画された。
地下駐車場に導く螺旋状の斜路とともに設けた吹抜け空間は、多くの人が行き来する地下広場に光と風を導く。
The West Plaza was planned to respond the ever increasing mobile population around Shinjuku, a dense point of convergence for many transit lines.
The design creates a spiral slope to underground parking, and opens up a void to admit light and air for the underground plaza used by many pedestrians.
photograph:
新建築社写真部 荒井政夫
Shinkentiku-sha Photo Department Masao Arai
West Plaza of Shinjuku Station and Parking Lots
新宿西口広場及び駐車場
information: award: press: |
information: GFA: 70,610 m² award: press: |
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出光興産給油所
November 3rd, 1970
池袋給油所 Ikebukuro filling station, 1960
今までの形態にとらわれず、皆それぞれ独自なものに、という施主の要望により全国各地の給油所53件を設計。
車の動線を考慮して柱や事務スペースを配置し、屋根をHPシェルや折板状とするなど、一つひとつを異なるデザインとした。
Responding to the client’s wish for unique designs untrammeled by conventions, 53 filling stations were designed for locations all over Japan.
Pillars and office spaces were arranged to facilitate entrance and exit by autos, and roofs were designed in unique shapes such as hyperbolic paraboloids and folded plates.
広島東給油所 Hiroshima-higashi filling station, 1960
難波給油所 Namba filling station, 1961
尼崎駅前給油所 Amagasaki filling station, 1961
photograph: Sakakura Associates
information:
竣工年: 1956-1962年
所在地: 日本
用途: 給油所
構造: RC造
press:
新建築 1961/04 (神戸税関前給油所 / 池袋給油所 / 広島東給油所 / 松江給油所 / 茅ヶ崎給油所 / 元町給油所)
建築文化 1958/08 (羽衣給油所)
建築文化 1965/10 (池袋給油所 / 大宮給油所 / 十条給油所)
建築 1962/06 (大宮給油所 / 十条給油所 / 宮本町給油所 / 水戸給油所 / 幡ヶ谷給油所).
商店建築 1962/07 (幡ヶ谷給油所)
aujourd’hui: art et architecture 20 1958/12
information:
year: 1956-1962
location: Japan
building type: Gas Station
structure: RC
press:
SHINKENCHIKU 1961/04
KENCHIKU BUNKA 1958/08
KENCHIKU BUNKA 1965/10
THE KENTIKU 1962/06
SHOTENKENCHIKU 1962/07
aujourd’hui: art et architecture 20 1958/12
出光興産作品
1956 京都支店及び給油所 / 岡山駅前給油所
1957 神戸支店 / 中国支店 / 羽衣町給油所
1959 坂出給油所 / 塚口給油所 / 岩国給油所 / 舞鶴給油所及び出張所 / 神戸税関前給油所
1960 伊勢給油所 / 呉出張所 / 新居浜給油所 / 瀬戸給油所 / 箕面給油所 / 池袋給油所 / 姫路出張所 / 広島東給油所 / 神戸油槽所社宅 / 松江給油所 / 茅ヶ崎給油所 / 熱田給油所 / 元町給油所
1961 生玉前給油所 / 深草給油所 / 大石川給油所 / 難波給油所 / 松山給油所 / 唐戸給油所 / 土山給油所 / 三原給油所 / 神戸上沢給油所 / 尼崎駅前給油所 / 福岡西新町城西橋給油所 / 千里丘給油所 / 大宮給油所 / 十条給油所 / 立川給油所 / 宮元町給油所 / 水戸給油所
1962 彦根給油所 / 鳥取給油所 / 米子給油所 / 福山東給油所 / 戸畑支店 / 長浜給油所 / 加古川給油所 / 広島西給油所 / 幡ヶ谷給油所 / 岡山西給油所 / 徳島出張所 / 堺給油所
1963 出光興産高槻社宅
南海会館
October 8th, 1970
南海電鉄本社、難波駅駅務関係諸機能、百貨店、食堂、銀行、大小3つの劇場を包含する複合ビル。
PSコンクリートの縦ルーバー、壁面やガラス面の外側の陶管グリルにより、長大なファサードに建物機能に応じた変化をもたせている。
A multi-purpose building to house the headquarters of the Nankai Electric Railway Co. , various functions related to Namba Station, a department store, cafeteria, bank, and three large and small theaters.
The long exterior facade has variations that respond to building functions, from vertical louvers in prestressed concrete to ceramic pipe grills on the exterior of walls and glass surfaces.
information: 竣工年: 1957年 所在地: 大阪府 大阪市 用途: ホール/百貨店/事務所/店舗 建築面積: 4,928 m² 延床面積: 37,590 m² 階: 地上8階、地下2階 構造: RC造 press: 国際建築 1958/05 建築文化 1958/06
|
information: year: 1957 location: Osaka, Japan building type: Hall/Department Store/Office/Shop BA: 4,928 m² GFA: 37,590 m² floor: 8F/B2F structure: RC press: KOKUSAI KENCHIKU The International review of architecture 1958/05 KENCHIKU BUNKA 1958/06
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photograph:
新建築社写真部 : 多比良敏雄
Shinkentiku-sha Photo Department : Toshio Taira
東急会館(東急百貨店渋谷駅・東横店)
January 1st, 1970
東急会館は、JR線、地下鉄線、京王帝都井の頭線のコンコース上に百貨店、東横ホールを持ち、JR線上を3層の跨線廊によって対面する旧館と結ぶターミナルビルである。
東京におけるターミナルビルを拠点とする都市改造手法の出発点となった。
The Tokyu Kaikan is a terminal building for one of the largest transit stations in Tokyo.
Built over Japan Railway lines, subway lines, and the Keio Inokashira rail lines, it houses a department store and a large hall, and is connected to the old building on the opposite side via a three-story overpass over the Japan Railway lines.
It represents a point of origin for urban renewal in Tokyo around transit terminal buildings.
photograph: A.D.A. EDITA Tokyo 二川幸夫 Yukio Futagawa :1
information:
竣工年: 1954年
所在地: 東京都 渋谷区
用途: 百貨店
建築面積: 2,879 m²
延床面積: 29,924 m²
階: 地上11階、地下2階
構造: SRC造
press:
国際建築 1954/01
建築文化 1955/01
建築文化 1955/02
近代建築 1955/01
建築界 1955/01
建築雑誌 1955/02
L’Architecture d’Aujourd’hui 65 1956/05
日本の新建築 彰国社 1956
award:
SDA賞
information:
year: 1954
location: Shibuya Tokyo, Japan
building type: Department Store
BA: 2,879 m²
GFA: 29,924 m²
floor: 11F/B2F
structure: SRC
media:
KOKUSAI KENCHIKU The International review of architecture 1954/01
KENCHIKU BUNKA 1955/01
KENCHIKU BUNKA 1955/02
KINDAIKENCHIKU 1955/01
KENCHIKUKAI 1955/01
KENCHIKU ZASSHI 1955/02
L’Architecture d’Aujourd’hui 65 1956/05
Nippon no Shin-kenchiku SHOKOKUSHA 1956
award:
SDA Award
高速道路トールゲート
February 27th, 1964
日本の高速道路の黎明期、土木・建築・工業デザインの融合ともいえるトールゲートを一手に手がけた。
1964年に最初に開通した名神高速道路のプレキャストコンクリートのタイプがその後標準化され、全国で造られた。
In the dawning era of expressways in Japan, Sakakura was entrusted with the design of toll gates – a function that combines civil engineering, architecture, and industrial design.
The precast concrete design for toll gates on the Toh-mei Highway, which opened in 1964 as Japan’s first expressway, later served as a standard for the entire country.
information:
竣工年: 1964-1997年
所在地: 名神 / 東名 / 中央高速道路
用途: トールゲート
構造: RC造 / S造
press:
aujourd’hui: art et architecture 44 1964/01
ディテール No.22 1969/10
information:
year: 1964-1997
location: Meishin Expressway / Tomei Expressway / Chuo Expressway in Japan
building type: Tollgate
structure: RC / Steel
press:
aujourd’hui: art et architecture 44 1964/01
DETAIL No.22 1969/10
photograph: 新建築社写真部 荒井政夫 Masao Arai / Shinkentiku-sha Photo Department